tiistai 24. marraskuuta 2015

Puuron variaatiot ja JiiPeelle heti alkuun tärkeä tiedotus.

Voisin alkaa vuodattamaan teille mielipidettäni siitä, mitä talvi teki pyöräilijälle ja miltä pian tuntuu mennä jäisillä, vetisillä teillä, kun tuo vesisade pääsee kahden päivän aikana kunnolla tulemaan päälle. Tai sitten kertoilisin siitä, kuinka jo nyt jännittää torstain lääkärin soittoaika, jolloin saan kuulla lisää sukuhormonitilanteestani ja miten mahdollisten hoitojen kanssa tullaan etenemään. Sen sijaan tyynnytän mieltäni rakkaan herkkuni, eli puuron parissa.

Ihan sitäkin ennen JiiPeelle eli joulupukille tiedoksi, mikäli hän ei jaksa lukea koko tekstiä loppuun:
TAHTOO!! Tuo ruotsi-versio on saatava. Muuten ei tule joulua. Fit4youlta.




Puuro kuuluu ehdottomiin herkkuihini joka ikisenä päivänä. Puuroa on menussani niin "nälkäpäivinä", tavispäivänä kuin tankkauksissakin. Tankkauspäivinä suorastaan mässäilen puuroilla ja sen eri variaatioilla.

Jo pelkästään peruspuuro on ihan hyvää. Sopiva tujaus ruususuolaa ja puuro on varsin syötävää. Mutta iskuunsa puuro pääsee silloin, kun sen saa tuunata hetkeen ja kellonaikaan sopivaksi. Hiutalepohja pysyy jotakuinkin samana kaikissa puuroissani. Eli puurooni sekoitan keskisenmyllyn tattarihiutaleista, Konneveden myllyn jumboluomuhiutaleista ja perus elovenasta.


Näistä on tullut minun ja "appiukon" juttu :)


Ennen treeniä syön aina puuroa. Viikonloppuisin syön sen ennen puolta päivää ja viikoilla taas iltapäivästä. Molempina päivinä se on päivän ensimmäinen hiilihydraattia sisältävä ruoka (muissa ruoissa 10 g tai alle). Ennen treeniä laitan puuron sekaan kunnon annoksen macaa. Maca on vahva adaptogeeni ja se piristää mukavasti ennen treeniä. Siksi maca ei kuulukaan iltapuuroon, vaan juuri tähän hetkeen.

Monikaan ei tiedä macasta sitä, että se pitäisi ehdottomasti LÄMMITTÄÄ ennen syömistä. Macaa suositellaankin lämpimiin juomiin, mutta mistään pusseista en ole vielä löytänyt printattuna kehoitetta, että maca tulisi lämmittää. Jos maca puolestaan on käsitelty eli gelatinoitu (tärkkelys ja kuitu on poisettu. Tämä maca on arvokkaampaa, mutta vahvempaa ja parempaa), niin silloin se menee paremmin myös lämmittämättä. Lämmittäminen muuttaa macan rakennetta siten, että se ei aiheuta vatsalle ongelmia.

Ennen treeniä pitää puuro syödä vihreästä kupista...


Itsellä maca toimii myös sukuhormonien tasapainottajana. Tämän lisäksi macan sanotaan lisäävät energisyyttä, parantavan kestävyyttä ja fyysistä suorituskykyä.

Iltapuurossa tähtenä loistaa puolestaan raakakaakaojauhe. Raakakaakaojauheella on korkea ORAC-arvo (antioksidanttipitoisuutta tarkoittava arvo) ja se sisältää hyvän määrän magnesiumia. Siksi se on paikallaan juuri iltapuuroon. Kaakaopuuron päälle sirottelen vielä usein carob-jauhetta. Ai ihanuus!

...illalla kuppi puolestaan tumman punainen :)


 Eikä puuro ole mistään kotoisin mihinkään kellon aikaan, ellei sen päälle sulata kunnon nokaretta kookosöljyä.

Toki puuron voi villiinnyttää myös ruoka-aikoihin jauhelihamausteella tai paprikajauheella. Proteiinipitoisen puuron saat puolestaan, kun sekoitat joukkoon fastin cook-bake-cake- proteiinijauhetta. Se mokoma kun käy mihin tahansa. Jotkut tykkäävät laittaa puuroonsa banaania tai marjoja. Itse en missään tapauksessa sotke marjoja puuroon! Se on suoranainen yök.

Miten sinä nautit puurosi :) ?

2 kommenttia:

  1. Iltapuurot ja treenipuurot täälläkin käytössä. :D Gluteenittomia viljoja vaihdellen ja sekaan kuitulisää, riisiproteiinia, marjoja/hedelmiä ja päälle myös lusikallinen kookosöljyä. <3

    -Sanni

    VastaaPoista
  2. Hedelmät ja marjat nyppisin pois, mutta muuten kuulostaa kunnon petiin kaatajalta :) Ja toki meidän kielellä lusikallinen on tosissaankin lusikallinen :D

    Ihanaa herkkuhetkeä tällekin illalle,
    Tiina

    VastaaPoista