perjantai 29. tammikuuta 2016

Kun ei kerran voi säätä kontrolloida, niin sitten muuta.

Suomen talvi ei päästä meitä helpolla, joten parasta onkin saada joka päivä sujahtaa kellarisalin uumeniin ja unohtaa kaikki se, mikä maan pinnalla on odottamassa. Sinne suuntaan tänäänkin töiden päälle, kun perjantaiseen tapaan pääsen aloittamaan viikonlopun selän parissa.


Projektinani on ollut aktiivisesti parantaa rangan hallintaa treenissä. Tämä tarkoittaa yllättävänkin monen elementin osumista kohdilleen ja vaatii keskittymistä. Ihmisen aivot ovat kuitenkin luotu oppimaan ja päivittämään tietojansa. Niinpä nämäkin liikerataseikat saa kyllä menemään perille, kun vain jaksaa toistaa tarpeeksi usein JA pitää huolen siitä, että esteenä ei ole mikään muu liikkuvuuden ongelma, mille tulisi tehdä jotain.

Esimerkiksi tämä pullover - käsipainolla tekee hyvää rintarangan ja olkien liikkuvuudelle. 


Olat paikalleen - rintakehä auki - häntäluu alas - lantio kontrolliin - tällä kaavalla lähdetään puskemaan käytännössä kaikkia liikkeitä. Oli siis kyse reidenkoukistuksesta tai ojentajapunnerruksesta, niin tämä paketti tulisi pitää kasassa. Apuliikkeissä alan olla jo varsin hyvällä mallilla. Tekemistä on vielä paljon pääliikkeiden kanssa, jolloin työstettävä kuorma tulee hankaloittamaan asennon hallintaa. Esimerkiksi suorinjaloin maastavedossa minun on vielä liki mahdotonta saada pidettyä olat toivotulla tavalla kontrollissa.



Olenkin hankalien liikkeiden kanssa päätynyt eräänlaiseen kompromissiin. Teen näitä liikkeitä alkuun kevyemmillä painoilla hifistelysarjoja, ja samalla tapaa myös loppuun. Väliin muutama raskaamman painon sarja, jolloin pidän kontrollin sen verran, mitä se nyt juuri menee. En silti valahda täysin kontrollittomaan tyyliin, vaan yritän niissäkin pitää sen, minkä pystyn.

Tässä uskon monen älähtävän, että ei näin. Ensin liikerata puhtaaksi ja vasta sitten lisää rautaa. Toiset huutelevat vielä perään, että riittävä kuorma on vain yksi lihaskasvun mekanismi, eikä sen hetkellinen puuttuminen ole vaaraksi.

Tämä ratkaisu on kuitenkin tuntunut itsestä hyvältä. Saan parhaimmillaan mahtavan poltteen kohdelihakseen ja samalla tunteen, että homma toimii. Sen lisäksi voin kuitenkin ryskäistä lyhyemmän sarjan ja maistaa, miltä se kunnon uupuminen tuntuikaan.

Molempi parempi. Nyt siis kohti kellaria ja sen jälkeen fiilistelemään viikonloppua ja huomista taateleiden määrää :)

Niin ja fitnesstukulla paljon tuotteita puoleen hintaan!

Fitnesstukku.fi/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti