tiistai 15. maaliskuuta 2016

Operaatio takareidet ja löysät pois!

Tällekin viikolle tuli ylimääräisiä treenivapaita, mutta älkäämme miettikö sitä, Sen sijaan suunnatkaamme ajatuksemme olan taakse ja siitä alaspäin kohti takareisiä. Lukijani ovatkin päässeet seuraamaan, kuinka olen ollut ilmeisen hukassa oman lihaksistoni hallinnan kanssa. Viime vuosi meni pakaran hermotuksessa. Sitä tuli tahkottua sen verran tehokkaasti, että onnistuin sillä ilmeisesti ohittamaan takareiteni täysin.

Kohta näin.


Opettelin kaikella intensiteetillä ja tarmolla hakemaan pakaraani. Siinä tohinassa sain hienosti jätettyä takareiden täysin huomiotta. Kaikissa treeneissä olen hakenut tuntumaa ja poltetta pakaralihakselle siten, että nyt huomaa takareiden todella junnaavan paikallaan.

Ja mistä sen huomaa? No tasan tarkkaan siitä, että ottaa peilin käteen ja katsoo, kuinka takamus vain roikkuu, eikä takareisi tuo mitään kaarta tai tukea hyllyvälle lihalle. Toki jokaisella on hivenen oma mallinsa, mutta näissä rasvaprosenteissa ei pakaran kuuluisi laskea hyllyvänä massana suoraan kohti polvea. Eräs ilta, kun tarkkailin tätä kaunista ilmiötä peilistä, tajusin alkaa metsästää sille syytä.

- Kalaöljy? Kohdillaan.
- Pakarajumppa? Perille menee.
- Tarpeeksi nesteytystä? Kyllä.
- Takareisien treenin osuvuus ja hermotus? Olematonta.

Niinpä se taas alkaa. Nimittäin konttailu takan edessä. Kun viime kevään ja kesän olin lattialla ja etsin kadonnutta takapuoltani, niin nyt hakusessa ovat takareidet. Teen erilaisia koukistuksia niin seiste, maaten kuin istuen. Liikkeet ovat näin alkuun lyhyitä ja rajoittuvat vain sille alueelle, millä saan tuntumaan työskentelevään lihakseen. Sitä myöten, kun tuntuma paranee, myös liikeradat toivottavasti lisääntyy.

Tuosta vähän näkee - eli etenkin takimmainen jalka - nothing.


Sanna Eloranta on kirjoittanut useammankin artikkelin koskien juuri fysioterapian ja fysiikkatreenin yhteydestä. Kun kehonhallinta, kontrolli ja tasapaino on kunnossa, on aivan eri pohja lähteä kehittämään fysiikkaa. Nämä kaksi osa-aluetta ovat täydellisen tiiviisti kietoutuneet toisiinsa. Itse olen ainakin saanut kehitystä aikaiseksi vasta sen jälkeen, kun aloimme Sannan kanssa katsoa fysioterapian silmin treenaamista kuntoon.

Tavoitteena onkin suvivirteen mennessä saada edes jotain pientä aikaiseksi taka-akselin puolella. Eli (nopeasti) lisää muotoa takareiteen ja toivottavasti samalla kyytiä löysyyksille! ja fitnesstukusta yöprostkuja halvalla: Fitnesstukku.fi/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti