maanantai 21. maaliskuuta 2016

Vähiin käyvät viikot kultsalle.

Kultsaan alkaa olla enää muutama hassu viikko aikaa. Kisojen seuraaminen on kyllä ihan paras tapa rytmittää omaakin kevättä ja saada viikot kulumaan. Kisaajilla on käytössä todella monenkirjavaa tapaa valmistautua h-hetkeen ja etenkin suorittaa dieetti. Eri valmentajat valitsevat oman tietämyksensä ja kokemuksensa mukaan, miten kiristely suoritetaan.

Dieetin kulkuun vaikuttaa huomattavasti se, mistä lähtökohdista kisaaja dieetille lähtee. Se, joka saa aloittaa kiristelynsä nolla-aerobisesta ja korkeista kaloreista, on luonnollisesti vahvemmilla. Hänellä riittää maltilliset kalorilaskut ja hiilihydraatteja riittää pitkälle loppuun asti. Lisäksi, jos offilla ei ole totuttanut kehoaan valtaviin aerobisiin määriin, pääsee vähemmillä lisäyksillä myös tässä.



Jos puolestaan kisaaja kiskoo jo valmiiksi muutamaan hiittiä viikossa ja juoksentelee ekstralenkkejä, on liikunnan määrää ikävä siihen vielä lisätä. Toisaalta energiaakin tulisi saada sen verran, että lihasmassa pysyisi kiristelyssä mukana. Silloin usein täytyykin miettiä, mitä liikunnalle tehdään. Varsinkin, jos sitä on jo entuudestaan runsaasti.

Vertailun vuoksi voi mainita kisaajan, joka vielä viimeisinä viikkoina pitää kaksi vapaapäivää viikossa. Hänen (nainen) kalorit vaihtelevat 2000 - 4000 kalorin välillä. Tankkauspäivä on viikoittain. Hormonitoiminta on pysynyt täysin mukana, eikä unetkaan ole kärsineet. Toinen kisaaja puolestaan elelee ketoosissa ja kalorit huitelevat 1200 - 1300 kieppeillä. Jalkapäiviä riittää, eikä tankkauksia ole luvassa.

Itse en kauaa miettisi, kummalla tavalla haluaisin oman dieettini suorittaa. Mutta tässäkään en halua mennä osoittelemaan sormella ketään, saati alkaa esittää neuvojani. Molemmissa tapauksissa taustalla on vuosien kokemuksen omistavat valmentajat. Molemmat myös tietävät, mitä tekevät ja noudattavat omaa linjaansa. Siihen ei kannata minun, kisaamattoman, alkaa antaa yhtään ainutta besser wisser tietoa. Ja lopulta lajin silmälle tärkeintä on se, miltä paketti lavalla näyttää, eikä se, miten kisaajan sisällä hormonien ja hyvinvoinnin puolesta pisteytys menisi. 


Olen myös saanut puolittain seurata kahden kisoihin osallistuvan etenemistä salilla. Täytyy sanoa, että täältä Kokkolasta on tulossa naisten bodymasterseihin sekä bikinifitnekseen kaksi todella kovakuntoista kilpasisarta. Kirsi Palosaari kisaa mastereiden puolella. Hän on ihana ihminen ja upean kaunis nainen. Fysiikka on varsin rautainen, joten pitäkää silmällä. Toinen kisaaja on jo viime vuonna bikinifitness alle 160 cm kisannut Nina Lageström. Hän sijoittui viimeksi todella hienosti jo seitsemänneksi, ja karsinnoissa tuli sekä Jyväskylässä että Oulussa toiseksi. Ninan rakenne on kadehtittava - terävät keijukaisolkapäät ja siihen kapea vyötärö. Lihasmassaa juuri sen verran, että x-malli kehystyy juuri oikealla tavalla. Tässä Ninan viime vuoden esittely body-lehdessä.

(ja Nina: tule älähtämään salilla, mikäli et halua, että sinusta täällä blogissani kirjoittelen :) )

Muistakaa hyvinvoinnin hintahulinat:


Hyvinvoinnin.fi Suomen suurin terveystuotteiden verkkokauppa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti