keskiviikko 13. huhtikuuta 2016

Tuntumahässäkkää.

Olen oppinut olemaan avarakatseisempi tekemisteni ja treenaamiseni kanssa. Mitä enemmän olen uskaltautunut ulos perusjungertamisen ja salitoopeilun maisemista, sitä enemmän olen alkanut löytää lajin monipuolisuuden. Samalla on päässyt myös nauttimaan tekemisestään sen saaman vaihtelun myötä ja oppimaan myös kauan kaipaamaani rentoutta tekemiseen. 

Tämän kerran löytö oli kevyelle päivälle ajautunut, miksi tätä nyt kutsuisin, metabolinen hässäkkä. Tarkoitus oli jollakin tavoin käydä salilla oletusarvollisesti vähän crossaamassa lämpöä ja sen jälkeen huoltamassa kehoa. Pienen alkulämmön jälkeen päädyin kuitenkin kehonhuollollisessa hengessä ajautumaan laitteiston puolelle --- hosumaan.

Tein vailla suunnitelmia erilaisia super, tripla ja giantsetteja selälle, olalle ja rinnalle. Kaikki liikkeet tein ihan pienillä painoilla tai nollapainoilla. Toistot liikkuivat 20 - 30 välimaastossa, eikä mikään sarja saanut mennä loppuun. Tarkoitukseksi muodostui kerrankin nopeamman pumppailutahdin asennon kontrolli. Rangan hallinta alkaen lapatuesta, edeten olan kontrolliin ja lantion hallintaan. Eli ei mitään riehumista hikijumppahenkeen, vaan nopeaa, mutta kontrolloitua liikeradan harjoitusta.

Hässäkässä tuli käytettyä vapaiden painojen ja taljojen lisäksi myös itselle....

...enemmän lämmittely - tai viimeistelylaitteina olevia painopakkakoneita, kuten olkapunnerrusta.


Pyrin tekemään kaikki toistot niin, että tuntuma ei karkaisi missään vaiheessa kohdelihaksesta. Ihan pienilläkin painoilla sai olla tarkkana selänkin liikkeissä, ettei forkut tai hauis tullut mukaan temmontaan. Takaolat puolestaan menivät lopulta ilman minkäänlaisia painoja, sillä ei tarvittu montaakaan toistoa, kun orastava polte karkasi olilta ja siirtyi latseihin. 

Touhuni näytti varmasti älyttömältä, mutta oli todella piristävää ja opettavaista. Kuinka olen esimerkiksi kuvitellut  reverse beck dexin kanssa, että takaolkani saisivat siinä kyytiä 27 kilon vastuksella, kun 10 kiloakin pisti liikkeen menemään kymmenennen toiston ylittyessä minne sattuu?

Kivaa oli!

Tämä poikkeama kaavasta teki todella hyvää ja erittäin suurella todennäköisyydellä tämä pääsee osaksi kevyiden päivien ja vielä pienemmillä tehoilla vapaapäivien kehonhallintaa ja -huoltoa.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti