keskiviikko 18. toukokuuta 2016

Mikä dieetti?

Etureppu herätti kysymyksiä siitä, onko dieetti edessä. Suoraan voisin vastata, että kyllä varmasti kohta on. Samalla kuitenkin jäi mietityttämään kysymyksen ehdollisuus. Se ei välttämättä ollut kysyjän tarkoituksena laittaa minut valitsemaan joko tai. Ajatus kuitenkin herätti jo entuudestaan olemassa olleet mietteet siitä, mitä mielikuvia jotkin sanat (kuten tässä tapauksessa `dieetti`) herättävät ja pitääkö niiden mukaan toimia.

Dieetti toi itselle mieleen saman tien kunnon kalorien laskun, aerobisen lisäämisen ja aamupainojen perässä kyttäämisen. Minulle on siis muodostunut ensi kuva dieetistä sellaisena asiana, joka ei välttämättä tunnu hyvältä, jota tehdään sata lasissa ja joka jyräyttää monta asiaa uusiksi. Dieetin ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa tämän kaltaita toimintaa, ainakaan ei-kisaavalla kuntoilijalla. Eikä myöskään ainakaan heti suoraan dieetin alkaessa.

Aika jykevä jo tuo keskivartalo.


Dieetti rasvamassaa vähentävässä merkityksessä voidaan toteuttaa juuri sillä tavalla, mikä on dieettaajan tahto ja tavoite. Kisalavoille suunnatessa tavoitteena on varsin alhaiset rasvat ja rapsakka kunto. Tällöin jossain vaiheessa dieetti voi olla juuri tuon tyyppistä, minkälaisen kuvan siitä itse ensi hätään sain. Jotta päästään kunnolla alhaisiin rasvoihin, eli naisen kohdalla alle 10 prosentin, täytyy jossain vaiheessa ottaa kovemmat otteet käyttöön (ellei sitten kroppasi toimi kuin kone, mistä suuret onnittelut).

Minun kohdalla ei puolestaan puhuttaisi enää alle kymmenen prosentin rasvoista. Ei kiitos enää niihin lukemiin. Sen sijaan kyseessä olisi päälimmäisen silavakerroksen hellävarainen sulattelu, jotta saadaan taas alkaa nätisti ottamaan painoa lisää. Dieetti olisi siinä tapauksessa varmasti vain ruokavalion siistimistä, ehkä muutaman lyhyen aerobisen lisäämistä ja mahdollisesti treenitekniikan tarkistamista (esim. hivenen lisää supersettejä tai "piiloanaerobista" treenin sekaan). Nämä keinot otettaisiin käyttöön sen mukaan, kuinka kauan itse haluan rasvaa sulatella.

Siistiminen koskee myös tämän pöydän antimia. 


Itseä pieni ravistelu kiinnostaisi tällä hetkellä ja kovasti, ja itse asiassa aloitin sen tekemisen jo muutamalla testipäivällä tällä viikolla. Massutekstin kirjoittaminen antoi viimeisen kimmokkeen, että pieni siistintä navan ympäriltä olisi paikallaan. Mitään kesäkuntoa en tavoittele, enkä sellaista kerkeä saadakaan. Syksyn solakkuuskaan ei ole hakusassa, vaan sopiva, muutaman vyötärösentin kadotus. Eli en aiokaan alkaa tuijottaa liikaa vaakaa, vaan luotan mittanauhaan, omaan silmään ja etenkin Sanna Elorannan pihteihin! Nyt kesän tullessa minulla onkin mahdollisuus päästä syynättäväksi useammin, joten saan tehtyä kiristykseni turvallisemmin ja lihasmassaa säästäen.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti