perjantai 20. toukokuuta 2016

Milloin treeniohjelma vaihtoon?

Työviikko on tuntunut loputtomalta, mutta perjantai on nyt tässä. Pohjanmaan yllä sitkeästi aikaansa viettänyt pilvi on mitä ilmeisemmin väistymässä ja tännekin saadaan vaihteeksi aurinkoa. Seuraan muutamia ison kirkon ihmisiä snapissa ja on kieltämättä ollut kitkerää seurata, kuinka niillä leveysasteilla aurinko on paistanut ja kelit hellinyt.


Postissa pipo päässä. Just tarkeni ottaa sormikkaat pois, että sai kuvan. 


Menoa rauhoittaa tällä hetkellä naruilla vahvistettu selkäni. Kävin eilen tekemässä kauan roikkuneen toimenpiteen selälle ja se toi mukanaan kahdeksan kappaletta tikkejä, joiden kanssa olen viime yön ähissyt.

Suunnitelmissa on yrittää kaikessa rentoutumisessa myös tehdä suunnitelmia. Työstämisessä on ainakin päivitys treeniohjelmaan. Progressioliikkeet jatkuvat pienillä modauksilla, mutta muut liikkeet (apuliikkeet on minusta aika ontuva sana) tulevat muuttumaan. Treeniohjelman muuttamiselle ei ole olemassa mitään virallista nyrkkisääntöä. Vaihteluväli kannattaakin määritellä paljon oman tunteen mukaan. Toki ohjelmalle kannattaa antaa vähintään sen kuukauden verran aikaa tulla tutuksi. Samalla kerkeää myös tulla edes jonkin verran toistoa ja progressiota. Yläraja onkin sitten siinä, kuinka pian alkaa vaihto tuntua ajankohtaiselta. Sen voi määrittää vaikkapa se, että treeni alkaa olla laskusuhdanteista. Progressiota ei enää tule ja tulokset voivat jopa laskea.




Vaihdon paikka voi olla myös silloin, kun ohjelma on täysin tuttua ja sen juoksee läpi vaikka silmät kiinni. Saman jauhannalla ei aina huomaa haastaa itseään, vaan treenipäivät saattaa vetää läpi samalla tutulla intensiteetillä, mitä edellisilläkin kerroilla.

Pääkoppa kertoo myös jossain vaiheessa, milloin vaihtelu virkistäisi. Jos sali alkaa tuntua puuduttavalta ja tympäilee tehdä taas se perjantain penkki, niin vaihdos sekä ohjelmaan että treenijakoon voi tehdä ihmeitä.

Iltsellä nyt on juuri sopiva väli tehdä pieni pölläytys omaan salikarttaan, mutta pitää progressioliikkeet. Tahkoan nyt viimeisiä viikkoja kunnon möhkömassakautta, joten tahdon ottaa siitä kaiken mahdollisen irti.

Möhkömassa meinaa myös rentoutua ja tankata viikonloppuna oikein kunnolla - niin, että tikit repeää! Nauttikaa viikonlopusta ja siitä, että kesä on ihan ovella!


Fitnesstukku.fi/

  Hyvinvoinnin.fi Hyvinvoinnissa kannattaa käydä kurkkaamassa alelaari, itse bongasin sieltä vaikka mitä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti