sunnuntai 8. toukokuuta 2016

Revitty muffinin huippu.

Hyvää äitien päivää äideille ja yhdelle erityisesti! Kiitos, kun olet minua HITANUT <3

Tämän pidemmän viikonlopun aikana tuli lueskeltua jonkin verran enemmän julkaisuja liittyen tähän rakkaaseen pakkomieleeseen, eli kehonrakennukseen ja siinä siivellä hyvinvointiin. Seuraan useita amerikkalaisia tutkijoita, sekä muutamaa valmentajaa. Tietoa löytyy kyllä valtavasti, mutta heidän ajatusmaailmasta löytyy erilaisuutta verrattuna tänne meihin (tai ainakin omaan mentaliteettiin, jos ei muuten).

Tuntuu nimittäin, että sama mitä artikkelia lukee, niin leimuavana pohja-ajatuksena tulee aina esille rasvanpoltto. Get scredded! Burn fat and make gains! Get rid of muffintop! Tätä rataa. Kaikki tutkimukset ovat tehty sillä mielellä, että tavoite olisi saada rasvat pois ja pysyä leanina. Yritin aidon oikeasti löytää tekstiä, mikä olisi antanut suuntaa sille, mitä mieltä gurut ovat fasted carbs - makrojakauman käytöstä sekä tyhjän mahan aamuaerobisesta silloin, kun ei halua olla niin tuhannen scredded.


Hankalaa oli, mutta viimein löysin edes joitain suuntaviivoja - uusiseelantilaisilta ja pohjoismaisilta tutkijoilta. Toki olisi varmasti tullut jotain vastaan, kun olisin vielä jatkanut, mutta valtaosa löytämästäni infosta poltti rasvaa niin että liekki liehui.

Eräs on ylläpidolla.


Itse koen, että sopiva määrä rasvaa niin naisella kuin miehellä olisi suotavaa pitää yllä niin kauan, kuin ei olla diettaamassa viimeisiä viikkoja tai juuri kisaamassa. Tarkoitan tällä sitä, että hyvännököisessä, timmihkössä kunnossa on minun silmään jonkin verran myös rasvaa mukana. Sekä mies- että naiskeho on jälleen MIELESTÄNI kauneimmillaan, kun siitä piirtyy olemassa olevat, vahvat lihakset juuri sopivan pintatäytteen alta. Juuri sen verran, että näkee, kuinka kehossa on hyvä olla, sen rasva-aineenvaihdunta toimii ja etenkin naisilla hormonitoiminta on kohdillaan.


Hivenen pehmoista ja nesteistä, mutta hyvinvoivaa.


Rajan pehmeydelle voi sitten määritellä ihan itse. Sen alle ei kuitenkaan ole mielestäni tavallisella ylläpitokaudella mennä, ettäkö leptiinit heittelisivät ja toisivat nälkää omalle keholle liian alhaisen rasvaprosentin vuoksi, tai että keho ei muuten pelaisi. Tällaisen olotilan pitkittäminen pelkän ulkonäön perusteella on mielestäni hölmöä.

Tämä kuitenkin vain minun mietintää. Ja periaatteessa kantavana ajatuksena treenaamisessa on toki saada hypertrofiaa mahdollisimman vähillä rasvamäärillä. Mutta ihan kaikkien mediakuvien ei tarvitsisi olla kuvauksista, joihin kehoa on kuivatettu ja se terveellisin rasvasilavan määrä sulatettu pois.
Pyöräreissujen korkkaus - ihana paluu (tosin ilme näyttää lähinnä tympääntyneeeltä auringon ja tuulen sokaisusta)

No juu, mutta muuten ihana, pitkä viikonloppu treeneineen ja parine herkkupäivineen takana. Varaslähtö kesään teki todella hyvää. Täällä ainakin oli lämpimämpää kuin viime kesäkuussa. Salillekin pystyi mennä vaan niin, että heitti ohuen takin treenivaatteiden päälle. Kävin myös kurkkaamassa yhtä kesäistä pyöräreittiäni ja hyvät fiilikset ja muistot tulivat saman tien mieleen.

Toisaalta ei haittaa, vaikka ensi viikosta vähän viileneekin, jotta pysyisi työvire päällä vielä seuraavan neljän viikon ajan.

Nyt luulisi kuitenkin olevan tankattu selättämään viimeinen rutistus ennen pitkää kesälomaa.

Fitnesstukku.fi/

Hyvinvoinnin.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti