torstai 7. heinäkuuta 2016

Lupa räjähtää.

Voitte vain kuvitella, kuinka hauska oli pyörähtää lapsuusmaisemissa! Voi morjens sitä muistojen ja ajatusten määrää. Ja jos en ole jo tähän mennessä sitä maininnut, niin laitetaas vielä kerran: pitäkää yhteyttä ystäviinne ja läheisiinne! Introverttikin pääsee jälleen toteamaan, kuinka hyvää tekee nähdä ja vaihtaa kuulumisia. Tottakai annan itselleni sosiaalisen saamattomuuteni anteeksi vanhan sairastamisen nimissä, mutta nyt voisi tietoisesti jälleen skarppaantua, kun kerran tavalliseen elämään kykenee.

Suomen kesä +11. Kuusamossa ilmeisesti paukkui lämpöennätykset juuri samalla hetkellä.

Llapsuuden kodin pihapiiri on päässyt muuttumaan!



Olen rennoissa kotipiireissä suhteellisen sähäkkä luonteeltani ja puheiltani. Julkisemmin olen hillitympi, kiitos suhteellisen hyvin onnistuneen kasvatukseni, sekä sopivissa määrin olemassa olevan ihmispelkoni vuoksi. En olisi ensimmäisenä haastamassa riitaa nakkikiskan jonossa, tai tyrkyttämässä kansankäräjillä omaa mielipidettäni.

Kotiloloissakaan en ole minkään sortin pirttihirmu. En ole niitä emäntiä, jotka nalkuttavat (omasta mielestä) levällään olevista asioista tai siitä, kun toinen ei ole (omiin aikatauluihin nähden) ajoissa. Mielestäni mikään ei ole kurjempi mielikuva kotinäkymästä, kuin se, jossa on jatkuvalla syötöllä moitteita sylkevä nainen ja leukaperiään pureskelevä tossukka mies.



Jatkuvan vaihteen räjähtelijä ei siis kannata olla, vaikka meillä naisilla voisi siihen hyvä genetiikka ollakin. Sen sijaan räjähtävyytemme ansaitsee tarkkailua salin puolella. Minulta itseltäni ainakin nimittäin puuttuu treenaamisesta käytännössä kokonaan kaikki räjähtävyys. Juha Hulmi kirjoittaakin Lihastohtori kirjassaan, että naisilla räjähtävän voimantuoton ominaisuudet ovat selkeästi heikommat kuin miehillä. Naisten tulisikin salitreenaamisen yhteydessä muisttaa kiinnittää huomiota tähänkin elementtiin.

Mitä se sitten tarkoittaa?

Räjähtävyys on kyky tuottaa nopeasti voimaa ja liikettä samaan aikaan. 

Toistoja tehdessä se tarkoittaa mahdollisimman näpäkkää ja tehokasta konsentrista vaihetta liikkeessä. Kyykyissä yösnousemista, ylätaljassa vetoa alaspäin, maastavedeossa tangon nousuvaihetta jne. Nopeusvoiman puuttuminen voi olla yhtenä syynä, miksi esimerkiksi sarjapainot junnaavat paikoillaan, tai lyhyet, raskaat sarjat kuolevat kesken, vaikka voimaa periaatteessa vielä olisi. Liikevoimalla onkin tärkeä rooli maksimivoimaa kasvattaessa.

Siksi nopeusvoiman eli kansankielellä räjähdysten treenaaminen ole ollenkaan hullumpi ajatus. Se voi tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että tekee salilla tietyt liikkeet keskittyen nopeuteen yllä mainistemissani toistojen vaiheissa. Nopeusvoimaa harjoittaessa kannattaa aloittaa todella maltillisilla painoilla ja tähdätä noin viiteen säpäkkään toistoon. Kaikki liikkeen vaiheet tulee olla kontrollissa: ei nykäyksiä ylä- tai ala-asennossa, tai liian holtitonta pudotusta eksentrisessä vaiheessa. Nämä sen sijaan hallitulla tatsilla ja sitten kaikki voima konsentriseen vaiheeseen.

Näitä ei tarvitse hinkata kauaakaan, kun siirtovaikutuksen voi alkaa huomata raskaammissa liikkeissä. 


Näpäkkä kuva loikkien välissä -luuritkin menneet kieroon.

Harjoittelen itse tällä hetkellä jokaisen treenin yhteydessä  myös nopeusvoimaa. On vanhan koulukunnan jungertaja joten tekemistä piisaa ainakin itsellä. Koville ottaa jo jättää sarjat voimien piisaamisen kannalta "vajaiksi", mutta nopeusvoiman kehittymiseksi se on juuri tärkeää.

Räjähtelemisiin siis,, naiset, ihan luvan kanssa - salilla!



Voimaa räjähdysaaltoisin Fastin intrajuomasta vaikkapa täältä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti