maanantai 26. syyskuuta 2016

D-sana tuli vastaan.

Tätä tekstiä on odotettu tavalla tai toisella siitä lähtien, kun syömishäiriö alkoi päästää otettaan ja elämä ruoalla höystettynä jälleen maistua. Oli nimittäin tiedossa, että valitsemani lajin parissa enemmin tai myöhemmin tämäkin vaihe olisi edessä.

Nimittäin dieetti.

Pidin viime viikon kevennettyä treeniä ja neljä päivää vapaata putkeen. Viime viikon keskiviikkona aloitin siinä samalla kehonrakennusmielessä elämäni ensimmäisen miinuskalorikauden. Luvassa ei todellakaan ole mikään pitkä dieetti, päin vastoin. Nyt on tarkoituksena vain sulattaa nopeasti ja tehokkaasti päälimmäinen kerros silavaa pois, ja jatkaa heti sen jälkeen hommia. Tätä voikin kutsua enemmän tavoitteellisen kasvukauden sisällä olevaksi miinusjaksoksi.




Miinusjakson pituus ei tule olemaan kuin parisen viikkoa. Eli se on siinä ja siinä, voiko tulevaa aikaa edes dieetiksi sanoa. Tässä menetelmässä on ideana laskea reippaasti kaloreita lyhyeksi ajaksi. Muutamassa viikossa ei vielä ehdi alkaa polttaa lihasmassaa pois, mutta toisaalta tehokkaalla kalorivajeella saa rasvan palamaan.

Asennoituminen on tällä systeemillä myös huomattavasti helpompaa, kuin mitä pitkään ja hitaaseen dieettiin. Minun ei tarvitse alkaa harmitella jouluherkkujen menetystä tai haaveilla, kuinka dieetti on ohi, kun laskiaispullat tulevat uunista. Kolme viikkoa kuvittelisin menevän uutuuden viehätyksen ja mahdollisten pientenkin kehomuutosten seuraamisessa.


Mietin pitkään, olisinko jatkanut samalla treeniohjelmalla myös dieettipätkän ajan. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että tahdon treenistä enemmän metabolista. Siispä olenkin laatinut itselleni eri ohjelman, minkä mukaan menen salilla. Seuraan, riittääkö hiostavampi ja sykettä nostavampi treenityyli liikunnaksi, vai otanko mukaan mahdollisia (aamu)aerobisia tai HIIT-vetoja treenien päälle.

Että näin. Kalorit tippuvat aika rankasti, eli  kolmanneksen verran nykyisistä bulkkikaloreista. Näin tulee kuitenkin tehdä, jotta kroppa alkaisi polttaa rasvaa mahdollisimman nopeasti. Pidemmälle dieetille en missään tapauksessa aloittaisi näin kovalla pudotuksella, mutta tämänkaltaiseen rysäykseen se sopii.

Siispä hyvästit iltapannareille ja treenibanskuille hetken ajaksi. Koitetaan kestää vatsan ulinaa seuraavat viikot ja toivotaan, että tulosta tulee!

2 kommenttia:

  1. Oli sinulla ihan tekemisen meininkiä tänään salilla :D

    VastaaPoista
  2. :D
    Minut saattoi pystyä träkkäämään seuraamalla hikivanaa laitteelta toiselle. Lopulta löydyin märkänä myttynä crossarin vierestä matolta (tai sohvalta ;) )

    Olin vähän kanttuvei työpäivästä ja miinuksesta näin jalkapäivän kunniaksi. Toivottavasti en kuitenkaan ollut kovin mörkönä salilla (muutakuin ulkonäön puolesta :) )

    -Tiina

    VastaaPoista