keskiviikko 5. lokakuuta 2016

Mitä tästä opimmekaan?

Viime kerran avautuminen teki aivan järkyttävän hyvää. Se vapautti samalla myös viuhtomaan jatkossakin entistä enemmän täysin omalla sanansäilällä. Ei liikaa korjailtuja lausemuotoja, hienoilla ajatuksilla koreilua, vaan just tätä suoltamista (niin, onko sitä koreilua sitten jotekin muka ollut ihan haitaksi asti...;) ) Niin ja hymiöitä!

Eräs asia, mikä tuli tästä napakasta miinusjaksosta opittua, oli aerobisen määrä niin sanotulla offseasonilla. Tästä pidänkin itselleni, ja teille, saman tien soveliaan päivän saarnan.

Jos et halua lähteä kiristelykaudella saman tien ottamaan itsestäsi kaikkea irti, niin älä hyvänen aika tee mitään täysin ylimääräistä aerobista hömppää vapaalla! Itse kuvittelin jättäneeni kaiken aerobisen liikunnan käytännössä pois, mutta arjen tarkastelu kulutuksen LISÄÄMISEKSI paljasti jotakin ihan muuta.

Hiki ei onneksi tirsku kuvasta läpi, mutta sitä on!


Tein ihan liikaa näkymätöntä, pientä liikehdintää. Lämmittelin jokaikiseen asiaan ja erikseen vähäsen. Ennen treeniä otin viitisen minuuttia crossaria, ja treenin päälle puolestaan rauhaisasti kuntopyörää x -ajan verran. Ruoan jälkeen minulla on puolestaan aina intoa ja virtaa singota jonnekin. Veri suorastaan vetää hyppäämään pyörän päälle tai sateen sattuessa lähtemään kävelylle. Illalla teen kehonhuoltoa ja siivoan yms. huseeraan kotihommia. Tämä sekä viikonloppuna että arkipäivinä. Paitsi että viikonloppuisin tulee liikuttua vieläkin enemmän. Mutta en ikinä vain ole paikallani.

Tähän kaavaan kun pitäisi LISÄTÄ aerobista ilman, että kuitenkaan tahtoo nipistää levostaan ja herätä aamuaerobiselle (sitä paitsi pyöräilen joka aamu töihin...), niin ei ole helppoa. Tarkoitus ei nimittäin kuitenkaan ole nostaa pienenkään miinusjakson aikana stressihormoneja täysin kaakkoon. Vaikka kroppa kyllä kestäisi ja väsymyskin olisi vain hyvin pienen ajan ohimenevä ilmiö, niin en sitä kuitenkaan tahdo edes rasvanpolton nimissä.


Offilla on IMO hyvä pitää jonkinlainen aerobinen liikunta mukana. Mutta siinä tulisi pitää mielessä se, mitä omassa tekemisessään tavoittelee. Omalla kohdalla se on lihaskasvu, jonka yhteydessä siedettävä hapenottokyky. Osa kehonrakentajista ei tee minkäänlaista aerobista offillansa, ei edes iltakävelyjen merkeissä. Osa valmentajista puolestaan (kuten vaikka Markku Tikka) suosittelee offilakin pitämään yhden aerobisen treenin viikossa.

Itse kannatan sopivaa kultaista keskitietä. Kuvittelin sitä jopa noudattaneeni. Näin kuitenkin, että huomaan liikkuneeni aivan liikaa, jotta olemassa olevaan reseptiin voisi ainakaan matala/tasasykkeistä aerobista mitenkään helposti lisätä. ONNEKSENI en ole tehnyt yhtään sykettä merkittävästi nostattavaa liikuntaa (intervalleja, HIITtejä tai liikepattereita), joten niille oli vielä tilaa.

Älkää kuitenkaan ajako itseänne siihen hamsterinpyörään, jossa ei auta muuta kuin pistää töppösiä viuhtomaan entistä nopeampaa. Itse sain ainakin jatkoa varten tästä aika napakan opetuksen.

Peace!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti