keskiviikko 18. tammikuuta 2017

Erikoistekniikkapäivät.

Treeniohjelmani vaihtelee tällä hetkellä viikottain erikoistekniikoiden osalta. Tähänkin tuli tiedustelua, että kuinka sen toteutan. Hyvinkin yksinkertaisesti. Minulla on viikossa kolme treenipäivää, jolloin liikkeet ovat suunniteltu siten, että voin jokaisessa niissä tehdä jotain erikoistekniikkaa. Näinä päivinä unohdamme siis kyykyt ja maastavedot, ja otamme enemmän eristäviä sekä laitteita ja pieniä käsipainoja hyödyntäviä liikkeitä.



Esimerkiksi ojentajalle on erikoistekniikkapäivänä aluksi 2 x 15 laitteessa istuen. Sen jälkeen on 3 x 10 ranskalainen punnerrus taljassa penkillä maaten. Viimeisenä liikkeenä on 2-3 x 10-12 yhden käden ojentajapunnerrus niskantaakse. 

Erikoistekniikat voivat liian rouheasti ja loppuun asti vedettynä tukottaa hermostoa, joten sarjoja on vähän, enkä tee niitä täydelliseen failureen asti. Nyt haetaan hapotusta ja uusia ärsykkeitä. Lisäksi pyritään estämään hermoston tilttaaminen myös vaihtamalla tekniikkaa viikottain. Eli kun olet yhden viikon vetänyt pudotussarjoilla, teetkin seuraavalla viikolla jo jotain muuta.



Teen nyt ensimmäistä viikkoa tällä tyylillä ja aloitusvuorossa on restpause. Näin alkumakuna tuntuu älyttömän mukavalta vetää yksi treeni täysin eritavalla, mutta koko ajan samaa tekniikkaa toistaen. Tuntuma on aivan omaa luokkaansa ja onkin pitänyt varoa, ettei vedä ensimmäisissä sarjoissa liian pitkälle. Lisäpotkua tuo myös tieto siitä, että tätä ei pääsekään ensi viikolla testaamaan paremmalla fiiliksellä uusiksi. Nyt on vuorossa juuri tämä tekniikka, eikä se tule takaisin vasta kuin joskus neljän tai viiden viikon jälkeen. Siispä JUURI TÄSSÄ HETKESSÄ tehdään mahdollisimman hyvää (ja totaalista) jälkeä.

Suosittelen testaamaan, mikäli haluatte joskus vaihtelua perus jungerrukseen!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti