lauantai 4. helmikuuta 2017

Oman punttivapaani toteutus.

Treeniohjelmani herätti kysymyksiä vapaapäivän suhteen. Onko minulla vielä silloin aerobista? Entä mitä tapahtuu ruuille vapaapäivänä?

"Sääntöjä" vapaan pitämiselle niin liikunnan kuin ruokailunkin osilta on varmasti yhtä monta, kuin on vapaan pitäjiäkin. Peilaan nyt kuitenkin täysin hypertrofiatyyppistä treeniä tekevään näitä ajatuksia. Joillakin vapaapäivä salilta tarkoittaa täyttä lonkan kiskomista pitkin sohvan pintaa. Eli käydään ehkä vain töissä, mutta muuten otetaan rennosti, eikä tehdä edes matalan sykkeen aerobisia. Toisille vapaa voi puolestaan olla juuri aerobisen päivä. Tässä lahkossa osa "kuittaa" sen pienellä kävelyllä, kun taas osa kiskoo salivermeet niskaan ja lähtee tekemään hiittejä.






Itse näkisin, että vapaan funktio on salitreenissä vapaata erityisesti hermostolle. HIIT-tyyppinen treeni kaikessa kompaktiudessaan ja tehokkuudessaan nakertaa ankarasti juuri hermostoa. Siksi en itse laittaisi HIIT-treeniä (viikon ainoalle) vapaalle, jotta hermosto pääsee ottamaan lepiä. Sen sijaan sopivat "vauhtikiihdyttelyt" juoksumatolla, crossarilla tai pyörällä vielä menevät. Niidenkään määrän ja pituuden ei kannata mennä överiksi.



On eri asia, jos vapaita on viikossa useampia, Silloin voisin ajatella, että vaikka kolmen vapaan aikana voisi yhdellä päivällä ollakin jokin hermostoa kutitteleva aerobinen (etenkin, jos tavoitteena on rasvanpoltto). Useammalle vapaalle mahtuu myös enemmän palauttavaa, tasasykkeistä aerobista. Taaskaan en tarkoita lihasmassaa kuluttavaa, tuntien hinkkaamista, vaan mukavasti lämmittävää ja kuona-aineita hölskyttelevää, mieluista liikuntaa.




Miten minä sitten? Tähän asti olen vapaalla hinkannut tasasykkeistä aerobista määrän x. Nyt tein uuden tuulen myötä myös siihen muutoksen. Pidän joko täyden lööbailuvapaan, tai sitten suuntaan salille tekemään pidennetyn lämmittelyn ja rullailun. Eli crossaan tms. maksimissaan puoli tuntia rauhallisesti, minkä päälle otan kunnon rullailusession. Rullaamista ei kuitenkaan jaksa määräänsä pidempää, joten kaikkinensa tämä huoltohetki ei kuluta liikaa, mutta antaa toivottavasti lihaksille niiden kaipaamaa aineenvaihdunnallista ärsykettä ja lepoa.




Tänään ei olla vapaalla treenin puolesta, vaan päin vastoin pusketaan vapaan voimin viikon herkullisimpaan treenipäivään, eli jalkojen suoriin sarjoihin. Etukyykyn progressio odottaa, tosin hitaiden negatiivisten jäljiltä latsit ovat niin kipeät, että voi tangosta pitely tehdä tiukkaa. Sitten paljon sokeria nassuun ja kuuntelemaan, kuinka mieli hyrisee tyytyväisyyttään.

Hyvää lauantaagia kaikille!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti