maanantai 20. helmikuuta 2017

Tuntumaa vai kosmista voimaa?

Tuntumajumppaa vaiko raakaa, kosmista voimaa? Tämä on se yksi väännön aihe kehonrakennuksessa, eli tarvitseeko lihaksiaan tavoitteellisesti kasvattavan ja muokkaavan ollenkaan tehdä voimabodausta?

Tästä asiasta on väännetty ja tehty tutkimuksia, sekä laadukkaita että vähemmän laadukkaita. Schoenfeld on omassa selvityksessään tehnyt vertailun kahdella eri ryhmällä, joista toinen teki treeniä voimabodaustyyliin 10 x 3 ja toinen puolestaan 3 x 10 sarjoilla ja toistoilla. Yhden treeniblokin aikana molemmat ryhmät kasvattivat lihasmassaa, mutta lyhyitä sarjoja tehnyt joukko kasvatti puolestaan myös voiman määrää (voiko noin kirjoittaa? No, minä ainakin voin).



Tästä voisi jo hätäinen päätellä, että tottakai tulee tehdä vain lyhyitä sarjoja ja voimabodausta, kun kerran siinä saa molempia, sekä massaa että voimaa. Näin olisivat tutkijatkin äkkiseltään päätelleet, elleivät olisi loppukartoituksessa huomanneet, että vain voimaa ryskänneet olivat treenijakson jälkeen järkyttävässä kunnossa. Niveliä kolotti, ylikunto kolkutteli ja osa osallistujista oli jättänyt koko leikin kesken. Pidempiä sarjoja tehnyt puolestaan tuumasi, että eihän tuo juuri kummoista ollut, ja että olisihan tuota voinut treenata vaikka enemmänkin. Heillä myös treenien kesto ajallisesti oli huomattavasti lyhyempi, sillä he pystyivät tekemään sarjat lyhemmillä palautuksilla.

Eric Helms esitteli mielestäni varsin hyvää "vastausta" (kukaan kun ei tähän vielä lopullista pistettä ole saanut laitettua) tähän asiaan omassa artikkelissaan . Tämä vastaus ei varmastikaan saa ketään sylkäisemään kahvia suustaan pitkin koneen ruutua. Se kuuluu nimittäin ytimekkyydessään, että käytähän vaan hyvä punttaaja ihan vaikka varmuuden vuoksi kaikkia toistoskaaloja. Kyllä, juuri näin. Pääpaino kannattaa olla rautaisen varmoissa 8 - 12 toiston sarjoissa. Niitä voi sitten höystää raskaammilla, alle kuuden toiston sarjoilla, sekä myös korkeammilla, eli yli 15 toiston sarjoilla.

Toki tähän kaikkeen voisi vielä heittää spekulaatiota volyymin määristä ja vertailuista. Jätetään se kuitenkin sikseen, sillä oikeastaan tulin vain sanomaan, että tämän hetken ohjelmassa oma päivittäinen sekoitus eri mittaisia sarjoja on tuntunut hyvältä vaihtelulta PHATin voima vs. hypetrofiapäivien jälkeen.


Tämän ajatuksen teille esittämiseen meni minulla tämä postaus, joten painutaas salille tekemään sitten lukusuoraa päästä päähän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti