tiistai 21. maaliskuuta 2017

Runko toimimaan.

Olen opiskellut ravitsemukseen liittyviä asiota pitkään ja hartaasti. Vuosien mittaa suositukset muuttuvat sitä mukaan, kun uutta tutkimustietoa saadaan. Välillä on myös kausia, jolloin tiettyjä asioita korostetaan enemmän kuin toisia. Syysaikaan tarjotaan useita eri antioksidantteja vastustuskyvyn tueksi ja keväällä puolestaan tutkitaan ja mainostetaan eri rasvanpolttajia kesäkunnon saavuttamiseksi.

Sen verran ovat kaikki varmasti jo ottaneet neuvoista onkeensa, että ykkösenä kaikessa omaan terveyteen ja ravitsemukseen liittyvissä asioissa on perusrungon toimivuus.

Homma kaatuu harvemmin siihen, onko sinulla käytettävissä parhaiten imeytyvää c-vitamiinia, tai napsitko rasvanpolttajia tyhjään mahaan.




Juuri nämä viilaukset pikkuasioissa ovat usein niitä, joihin mennään suoraan kulkematta lähtöruudun kautta. On varsin helppoa ottaa selville hyvä ja vahva ravintolisä, jota alkaa napsia päivittäin. Hankalampaa on huomioda se tärkeämpi, eli rungon toimivuus ja vahvuus. Ravintopyramidin huipun terottaminen ei auta, jos pohja on hapero.

Ennen lisäravinteilla ja yksityiskohdilla menemistä tulisikin luoda yleinen silmäys siihen, miten oma ruoka-arki sujuu ja miten se vastaa sinun omiin tarpeisiin.

Tässä tuleekin vastaan Se Pointti, mitä ajan takaa. Ei kannata alkaa poimia yksittäisiä kehoituksia tai kieltoja käyttöönsä: Ei ole oikein syödä kuutta kertaa päivässä. Ei ole oikein jättää aamupalaa välistä. Ei ole oikein jättää kaikkia hiilareita iltaan. Ei saa syödä munaa ennen kanaa. Ei saa seistä yhdellä jalalla kun keittää puuroa.

Kaikki tämänkaltaiset yleistykset tulisi jättää omaan arvoonsa ja muuttaa omalla kohdalla kysymyksiksi:



- Tuntuuko minusta hyvältä syödä kuusi kertaa päivässä? Tykkäänkö syödä useita pieniä aterioita ja pitää jaksamisen tasaisena, vai sopiiko rytmiini paremmin isommat ruoan harvemmin?

- Onko aamulla syöminen karmeaa pakottamista? Vai jaksanko paremmin, kun saan heti aamusta koneistoon polttoainetta?


- Jaksanko päivän paremmin rasvapainotteisilla ruoilla? Pidänkö siitä, että illalla on runsaasti hiilihydraatteja, vai tekevätkö ne mille raskaan olon?




Jo pelkästään noihin kysymyksiin vastaamalla voi tehdä omaan perusrunkoon muutokset, mitkä tuntuvat omilta. Tavoitteet määrittelevät, minkälaisista ruokamääristä puhutaan. Näidenkin asioiden toimimiseen voi joutua tekemään isojakin muutoksia, mutta itseä kuuntelemalla ne tuntuvat yleensä heti luonnolliselta. Kyllä sitä itse tietää illalla, jos pakki on turvoksissa liiasta syömisestä, tai aamuisin tuntuu, että puuro jää aina lautaselle. Muutos näihin saattaa helpottaa arkea huomattavasti.




Näiden jälkeen sisältöjen viilaus siihen, mitä lautaselta löytyy. Tähän kirjoitan ajatuksia myöhemmin. Mutta jätetään ravintolisät nimensä mukaisesti tukemaan perustervettä ja toimivaa ravintorunkoa.

2 kommenttia:

  1. Olis kiva saada joku ruokapäiväkirja tyyppinen postaus, tai ruokaohjeita!:)

    VastaaPoista
  2. Moikkaus!

    Pistetään tilaukseen :D

    Tiina

    VastaaPoista