perjantai 15. syyskuuta 2017

Pop pop pohkeet.

Pohkeet ovat yleisesti erittäin kitukasvuinen lihasryhmä. Joillekin kehittyy luonnostaan urkurin pohkeet, mutta osa pysyy rimppakinttuina, sama kuinka niitä hinkkaa.


Pohkeiden treenin suunnitteluun vaikuttaa paljon se, minkä verran pohkeet ovat arjessa käytössä ja minkälaisen genetiikan niiden osalta omistat. Kerrostaloalueen lehdenjakaja tuskin kostuu mitään siitä, että se hinkkaa 3 x 10 sarjaa viikossa pohkeita koneessa. Jos siis hänellä ei ole mahtava genetiikka ja pohkeet hyvinmuodostuneet työssä tulevan rasituksen puolesta. Mutta jos hän kaikesta kerrosramppaamisesta huolimatta näyttää asterixin legioonalaiselta, täytyy hänen ottaa järeämmät aseet käyttöön.

Tämä legioonalainen päätyy toisenlaiseen ratkaisuun ohkaisten pohkeiden peittämiseksi.


Pohkeet kestäävät varsin hyvin hapotusta ja kiusaamista. Siksipä niille kannattaa keksiä välillä jotain muuta, kuin vain suorien sarjojen hinkkaamista. Pelkästään pidoilla ja tahtimuutoksilla saa jo positiivista kutinaa aikaiseksi.

Aika pillit ovat.
Olen jo aiemmin maininnut yhdestä tavastani pistää pohkeet polttelemaan. Tämä tapa oli tehdä 4 x 60-90 sekuntia pohkeita putkeen. Aloitat homman painoilla, joilla saat tehtyä nätisti noin 15 toistoa. Sen jälkeen teet vain toistoja taistellen armotonta hapotusta vastaan, kunnes kello antaa välillä armahduksen. Sitten vastavenytystä ja reippaan minuutin palautus ennen seuraavaa happohyökkäystä. Maitohappokuorma alkaa puskea päälle, kun lihasta on työstetty n. 40 sekuntia (kaikissa lihasryhmissä), joten tässä tavassa aika ylittyy varsin makeasti.

Toinen vaihtelukombo pohkeisiin on vaihtaa välillä jalkaterän asentoa. Tämä systeemi on minulla käytössä jalkojen B-päivän pohkeissa. Siinä menen prässiin ja teen pohkeita 4 x 6+6+6. Ensimmäiset kuusi toistoa teen jalkaterät ulospäin.




Seuraavaan kutosen satsiin vaihdan jalkaterien asentoa lennosta puolestaan osoittamaan sisälle päin.



Viimeiset kuusi toistoa asento on perinteinen suora. Tässä vaiheessa 40 sekuntia on myös jo aikalailla täyttynyt, joten jos olet tehnyt edelliset toistot huolella ja pienillä pidoilla, niin taatusti alkaa jo hapottaa.


Kannattaa testata, mikäli haluat vaihtelua pohkeiden treenaamiseen, eikä pohkeet ole oikein moksiskaan kasvamisen suhteen. Ja seuraavan päivän domseja vastaan kunnon venyttelyhieronta viimeistään illalla kotisohvalla, sekä Fastin intraa jo treenijuomaan!


Hyvää viikonloppua ja jännittäviä Olympia-hetkiä kotikatsomoihin!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti