torstai 2. marraskuuta 2017

Hyvinvointi - ravitsemus.

Kirjoitin tuossa edellistä blogipostausta ja laitoin siihen tavalliseen tapaan tunnisteita. #hyvinvointi on yksi käyttämiäni tageja. Aloin kuitenkin miettiä, mitä kaikkea hyvinvointi sanan taakse saa laitettua. Mitä tietoa olisin hakemassa, jos haluaisin saada tietoa hyvinvoinnista.

Ravitsemus tulee itsellä ensimmäisenä mieleen. Siksi ajattelinkin kirjoittaa, mitä hyvinvoinnilla tarkoitetaan ravitsemuksen kannalta.
Hyvään ravitsemukseen ei ole olemassa mitään yhtä kaavaa, raaka-ainetta tai ruokavaliota, jolla täydellisen ravinnon saisi aikaiseksi. Lisäravinteet ja pillerit eivät myöskään ole itsessään ratkaisemassa ravitsemuksen ontumisia. Jos pohja ei ole kunnossa, on turha alkaa heittämään helmiä pinnalle. Sinne ne vaan vajoavat auttamatta sen kummemmin.

Tällaisen kuvan google-haku antaa ensimmäisenä,  kun laitan hyvinvointi ja ravitsemus.


Omaa ravitsemusta kannattaa silti ottaa välillä tarkkailuun ja miettiä, voisiko siinä olla jotain korjattavaa. Kerralla ei mihinkään megaremontteihin kannata ryhtyä, sillä usein ne kaatuvat jo silkkaan työläyteen ja uuden kokemisen shokkiin. Kaikki sokeri pois, transrasva pois, maku pois, ja kohta on koko innolla liikkeelle lähtenyt uusi elämäntapa pois.

Sen sijaan muutamilla askelilla kannattaa lähteä korjaamaan joitain osa-alueita omasta syömisestään.

Pidä rytmi. Löydä itsellesi ja eri päiviin sopivat ruoka-ajat, joiden avulla saat pidettyä verensokerin tasaisena. Verensokerin heilahtelu aiheuttaa väsymystä, ruoan himoa, eikä tee hyvää insuliiniherkkyydelle muutenkaan. Kolme isoa ruokaa ja kahdesta kolmeen välipalaa pitävät kylläisenä koko päivän.



Viittä eri väriä. Tai sitten toinen nyrkkisääntö: sateenkaari päivässä. Eli pyri syömään mahdollisimman värikästä ruokaa. Eikä siis millään elintarvikeväreillä täytettyjä irtokarkkikirmailuja, te mokomat ;) Vaan puhdasta ruokaa: sinisiä marjoja, tumman vihreitä salaatteja, oranssia lohta, sitä rataa.



Syö puhdasta ruokaa. On täysin eri asia syödä pari suklaalevyä ja saada siitä 2000 kaloria, kuin syödä sama energiamäärä tasaisesti hh-proteiinit-rasvat (niin sanottuna) puhtaina ruokina. Prosessoidut ruoat sisältävät lisäaineiden lisäksi vain vähän kuitua ja nesteitä. Kuitu ja neste ovat tärkeässä asemassa pitämässä verensokerin tasalla ja lisäämässä kylläisyyden tunnetta. Prosessoitu ruoka on usein myös ravintoarvoltaan huonoa, eikä puhtaasta ruoasta saatua hyötyä voi kuitata monivitamiinilisillä.

Juo vettä. Vähintään se kaksi litraa päivässä, vaikka et liikkuisikaan. Ja jos vielä päivään kuuluu jonkin liikuntasuoritus, niin pidä huoli, että korvaat sen kuluttavan nesteen vielä lisäksi.

Jo näillä liikkeillä olet jo pitkällä. Tai jopa oikeastaan tuon `jo`-alkuosan voi jättää pois. Näillä liikkeillä olet jo perillä! Näihin lisänä joskus viilausta halun mukaan ja myös sopivaa rentoutta. 80 prosenttia ravitsemuksesta kunnossa ja 20 lopuilla prosenteilla ilottelua :)

Iloittelulla mennään tulevaan viikonloppuun, ja meinaankin itse pistää tuon 20 prosenttia venymään ja paukkumaan ihan toisille kymmenille. Nauttikaa te muutkin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti