tiistai 14. marraskuuta 2017

Hyvinvointiviikko: aktiivisuus

Hyvinvointiviikkoni jatkuu. Tähän ei edes tarvitse kummempia siltoja oman treenin mietintään ja sen kulkemiseen. Salilla on ollut yhtä voittokulkua sen jälkeen, kun sain muun elämän rauhoittumisen kohdilleen ja käyttämäni treenijuomat tukemaan sekä työvaihetta että palautumista.

Aktiivisuus heitti tällaisen kuvan.


Vaikka minun suurin kompastuskivi ja viimeisin projektini on ollut rauhoittuminen, ei täysi paikallaan olo ole kenellekään suotavaa tai tavoiteltavaa. Hyvinvointiin liittyy kiinteänä osana aktiivisuus sen positiivisessa mielessä.

Nyky-yhteiskunta on mahdollistanut sen, että palvelu on parantunut ja tietoyhteydet mahdollistaneet sen, että ihminen pystyy selvitä tarvittaessa hyvinkin vähillä liikunnoilla ja siirtymisillä päivän aikana. Osa tekee toimistotyötä, johon kuuluu tahtomattaankin paljon paikallaan oloa ja istumista. Koululaiset ja opiskelijat istuvat pulpeteissa ja palaverit venyvät pöytien täyttyessä munkkikahveista. Tämä ei ole koko totuus ja yhä löytyy myös ammatteja, joissa tehdään liikkuen töitä. Mutta näin kärjistäen kuitenkin.

Aktiivisuudestakaan ei kannata ottaa stressiä, sillä jos kunnon hikiliikunnoille ei jää arjesta aikaa tai siihen ei yksinkertaisesti oma mieli taivu, niin anna olla. Mutta havahdu silloin arjen muuhun liikkumiseen. Hikoilusta ja hengästymisestä on sopivissa määrin kiistatonta hyötyä terveydelle, mutta muutenkin aktivoitumalla saat itsesi voimaan paremmin. Ja tässä puhutaan sekä henkisestä että fyysisestä hyvinvoinnista, sillä pienikin liikunta ja veren kiertäminen ärhäkkäämmin kehossa saa aikaan hyvänolon tunnetta ja mielen virkistymistä.

Siinä ollaan lähdössä olemaan sitten niin tuhannen aktiivisia.


Huolehdi siis siitä, että saat tarpeeksi perusliikuntaa. Sen seuraamiseksi voi hommata vaikka askelmittarin, jolla voi seurata, tuleeko toivottu 10 000 askeleen määrä päivässä täyteen. Jos työnkuvaasi kuuluu pitkien käytävien kävelyä ja porrasralleja, voit voida paremmin, kuin päivänsä istuva, joka aina töiden jälkeen suuntaa lenkkipolulle.

Aloita tämäkin osa-alue palasina alkaen siitä, että parkkeeraat autosi kauemmaksi ja käyt lähikaupassa kävellen tai pyörällä. Seuraa myös, että sinulle tulisi jonkin verran sekä kestävyyttä että lihasmassaa ylläpitävää liikkumista. Vaikka kahta eri sorttia - pikkupainoilla temppuillen iltauutisten katsomista ja sen jälkeen pieni happihyppy ulkona ennen iltapalaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti