tiistai 21. marraskuuta 2017

Hyvinvointiviikko: kroppa kuntoon.

Hyvinvoinnissa pistämme palasia kuntoon. Ruokaa, elintapoja, nukkumista, aktiivisuutta. Palasista koostumme myös itse, ja siksi hyvinvointiin lisään terveyden lisäksi vielä muun mekaniikan, miten me toimimme.

Itselläni on ilmeisesti suvussa Pinoccion verta, sillä sen verran jäyhä ranka ja onnettomat edellytykset millekään liikunnalle ovat. Olen saanut itseni umpikaukeudesta venyteltyä niin, että nyt kykenen saada varpaista kiinni. Muuten fysiikkani on sopimaton käytännössä kaikkiin lajeihin. Yleisurheilussa minusta ei ole mihinkään, juoksuun raajani ovat liian lyhyet (eikä se enää kiinnosta!). Pallopelit ovat puolestaan jo koulun liikkatunneilta täyttä painajaista ja tervaa! Oli pallon malli ja kiihtyvyys mikä tahansa, niin en osu siihen, en näe sitä, en ymmärrä, miten sitä lyödään ja miksi se sattuu, sekä tähtäys on aivan umpimähkää.


Hmm, mitenkähän tämä kuva liittyy biomekaniikkaan :) ?


Kehonmuokkaukseenkaan minulla ei ole genetiikkaa, jolla saisi lihakset pullottamaan, tai mahtavaa rakennetta, jota alkaa muokata näyttäväksi paketiksi. Ainoa, mikä tähän rakastamaani lajiin minulta löytyy, on mentaliteetti. Olen juuri oikealla mielenlaadulla varustettu siihen, että jaksan jungertaa ja toistaa samaa kaavaa päivästä ja viikosta toiseen.

Tyrrrr polle kuitenkin ajatuksissa, sillä puhuin kuitenkin biomekaniikasta hyvinvoinnissa. Eli omalla kohdallasi sinun kannattaa:

Tarkista, miten toimit. Meneekö kyykky oikein? Minkälainen on ryhtisi? Onko kävelysi kohdillaan? Jos missään tuntuu epämääräisiä kolotuksia tai näytät kuvissa käppyrämännyltä, niin kannattaa piipahtaa hyvällä fysioterapeutilla, joka voi katsoa, mitä oikaisuksi voisi tehdä.

Siellä vähän vääntämässä vanhuuden varalle.


Pidä huoli lihaskunnostasi, eli puntille vaan minun kaveriksi :) Lihasvoima on yksi parhaista pitkän iän lääkkeistä, sillä ihmisen lihasmassa alkaa keski-iän tienoolla hivuta hitaasti mutta varmasti. Tee ainakin keskivartaloa vahvistavia liikkeitä, jotta saisit rangalle tukea iän muuten rokottaessa ryhtiä ja luustoa. Alaselän oirehdinnat yleistyvät myös vanhetessa, ja vahvat lihakset ovat apuna siihen.

Ja venyttele, Tai rullaa. Huolla lihaksiasi ja samalla itseäsi. Sauno reippaasti. Nämä keinot voitelevat niveliä ja pitävät ne liikkuvina. Se ei ole kuin yksi kaunis päivä, kun huomaat, että jalka ei enää nouse samalla tavalla, ja kohta jo heijaat apua päästäksesi sängystä ylös...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti